جراحی بورسیت تاندون زانو

تاندون ها به عنوان یکی از مهم ترین اجزای تشکیل دهنده مفصل زانو شناخته می شوند. تاندون ها با داشتن ساختار رشته ای محکم، وظیفه متصل کردن عضلات به استخوان ها را بر عهده دارند. آسیب دیدگی های مختلفی منجر به ایجاد اختلال در عملکرد تاندون و در نهایت عملکرد مفصل زانو می شوند. از جمله این آسیب ها می توان به بورسیت تاندون زانو اشاره داشت. بورسیت تاندون زانو با علائم شدیدتر نیاز به درمان به روش عمل جراحی دارد. در این مقاله قصد داریم با بررسی نحوه عمل جراحی بورسیت تاندون زانو، مراقبت ها و عوارض بعد از جراحی بپردازیم. برای آشنایی بیشتر در این زمینه تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

 

آنچه در این مقاله می خوانید

بورسیت تاندون زانو چیست؟

بورس ها، کیسه های ژله مانندی هستند که در اطراف مفصل های بدن از جمله مفصل مهم زانو قرار دارند. این کیسه ها از مقدار کمی مایع تشکیل شده اند که بین استخوان و بافت های نرم شکل می گیرند. با وجود بورس ها و کیسه های ژله ای، حرکت استخوان ها روی یکدیگر به آسانی و بدون هیچ اصطکاکی انجام می شود. چنانچه میزان مایع موجود در کیسه ها بیش از اندازه باشد، متورم می شوند و عارضه بورسیت تاندون زانو یا بورسیت پس آنسرین به وجود می آید. با ملتهب شدن بورس ها و ایجاد بورسیت تاندون زانو، فشار بسیار زیادی به بافت های اطراف مفصل زانو وارد می شود.
در میان افراد و گروه های مختلف، ورزشکاران بیشتر از سایر افراد با مشکل بورسیت تاندون زانو مواجه می شوند.

Knee Tendon Bursitis Surجراحی بورسیت تاندون زانوgery 1
جراحی بورسیت تاندون زانو

شایع ترین علائم ناشی از بورسیت تاندون زانو

همان طور که گفته شد، افزایش میزان مایع داخل کیسه ها و بورس ها باعث بورسیت تاندون زانو می شود. هر چه میزان این مایع بیشتر افزایش پیدا کند، بیمار دارای علائم شدیدتری خواهد بود. به طوری که با افزایش جزئی مایع درون بورس ها، بیمار علامت چندانی مشاهده یا احساس نمی کند. در ادامه به شایع ترین علائم ناشی از بورسیت تاندون زانو می پردازیم.

  • در زمان انجام فعالیت های روزانه، خم کردن زانو یا بالا و پایین رفتن از پله ها، بیمار احساس درد در پشت زانو دارد.
  • به هنگام دست زدن به زانو حساسیت به لمس ایجاد می شود.
  • در بخش داخلی زانو، تورم، التهاب و قرمزی پوست مشاهده می شود.
  • به هنگام خواب و استراحت به دلیل وارد شدن فشار در اثر صاف کردن پاها، اختلال در خواب بیمار ایجاد می شود.
  • به دلیل سفت و ضعیف شدن عضلات مفصل زانو، دامنه حرکتی آن کاهش پیدا می کند.

 

مهم ترین دلایل ایجاد بورسیت در تاندون زانو

بورسیت تاندون زانو نمی تواند بدون دلیل باشد و در اغلب موارد وارد شدن حرکت های تکراری دلیل اصلی این عارضه بیان می شوند. زنان به دلیل داشتن لگن پهن تر بیشتر از مردان در معرض بورسیت تاندون زانو قرار دارند. علاوه بر آن دلایل دیگر باعث بورسیت تاندون زانو و بروز علائم خفیف تا شدید در بیمار می شوند. از جمله این دلایل عبارتند از:

  • وارد شدن فشار در اثر تمرین ها و فعالیت های تکراری مانند دویدن به سمت سر بالایی، دوچرخه سواری، شنا به حرکت سینه پشتی و همچنین حرکت پهلو به پهلو
  • ضعف و سفت شدن عضلات زانو و سفت شدن همسترینگ
  • عوارض ناشی از بیماری هایی مانند آرتریت، آستئوآرتریت، ازگود اشلاتر و دیابت نوع دوم
  • داشتن اضافی وزن و چاقی
  • اختلال صافی کف پا
  • وارد شدن ضربات ناگهانی به دلایل متعدد مانند تصادفات رانندگی و افتادن به زمین

 

نحوه تشخیص عارضه بورسیت تاندون زانو

بورسیت تاندون زانو از جمله عارضه هایی است که در عملکرد زانو مشکل ایجاد می کند. از این رو با مشاهده اولین علائم مربوط به زانو، بیمار بایستی به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه داشته باشد. پزشک پس از انجام معاینات ابتدایی، اقدام به تجویز تست های آزمایشگاهی مانند عکس برداری به روش سی تی اسکن یا ام آر آی می کند. این روش ها نتایج دقیق تری در اختیار پزشک قرار می دهند. اولین گزینه های درمانی برای بورسیت تاندون استفاده از روش های غیر جراحی مانند مصرف دارو، فیزیوتراپی و تزریق مستقیم دارو به مفصل زانو عنوان می شوند.

 

جراحی بورسیت تاندون زانو چگونه انجام می شود؟

چنانچه روش های غیر جراحی نتایج مطلوبی در پیش برد روند درمانی به همراه نداشته باشند، پزشک از روش جراحی برای درمان بورسیت تاندون زانو استفاده می کند. مهم ترین روش برای جراحی بورسیت تاندون زانو، جراحی بورسکتومی است. در این روش با استفاده از لوله ای به نام آرتروسکوپ مجهز به دوربین اقدام به ترمیم بورس ها و بافت های آسیب دیده در داخل مفصل زانو می کنند. روش بورسکتومی شباهت بسیار زیادی به روش آرتروسکوپی دارد. با ایجاد یک یا چند برش روی زانو، لوله آرتروسکوپ را وارد مفصل زانو می کنند. پس از ترمیم بافت های داخلی، برش های ایجاد شده به کمک بخیه بسته می شود. این جراحی اغلب تحت بی حسی موضعی و در حدود 30 دقیقه انجام می شود.

جراحی بورسیت تاندون زانو
جراحی بورسیت تاندون زانو

بعد از جراحی بورسیت تاندون زانو بیمار به چه مراقبت هایی نیاز دارد؟

روش جراحی بورسکتومی به دلیل کمتر تهاجمی بودن، دارای دوره نقاهت کوتاه و بهبودی سریع تر بیمار است. با این حال، لازم است بیمار به نکاتی تحت عنوان مراقبت های بعد از جراحی توجه کافی داشته باشد. در این بخش از مطلب به مراقبت های بعد از جراحی بورسیت تاندون زانو می پردازیم.

  • مصرف تمامی داروهای مسکن و ضد التهاب مورد تجویز پزشک مربوطه
  • انجام پانسمان منظم محل بریدگی ها
  • خشک نگه داشتن زخم
  • استفاده از وسیله های کمکی مانند عصا و واکر
  • گذاشتن کمپرس های یخ روی زانو به منظور کاهش درد و التهاب

 

جراحی بورسیت تاندون زانو چه مشکلات و عوارضی به همراه دارد؟

پس از اتمام جراحی، احتمال بروز برخی از مشکلات و عوارض برای بیمار وجود دارد. با رعایت مراقبت های بعد از جراحی و همچنین مجرب بودن جراح مربوطه، این مشکلات به حداقل میزان خود می رسند. از جمله عوارض ناشی از جراحی بورسیت تاندون زانو عبارتند از:

  • بروز عفونت و تب
  • احتمال خونریزی
  • درد زانو
  • ملتهب و متورم شدن زانو
  • سفت شدن عضلات زانو
  • احتمال لخته شدن خون

 

مراجعه به پزشک

در مطالب بالا به بررسی جراحی بورسیت تاندون زانو و همچنین مراقبت ها و عوارض بعد از جراحی پرداخته شد. علائم شدیدی مانند درد و تورم زیاد منجر به تصمیم پزشک مربوطه برای انجام عمل جراحی می شود. جراحی بورسیت تاندون زانو به روش بورسکتومی انجام می شود که روشی کمتر تهاجمی عنوان شده است. دکتر فرشاد ابوالقاسم زاده فوق تخصص ارتوپدی، تومورهای استخوانی و عضلانی، تجربه و تخصص کافی در زمینه ترمیم آسیب دیدگی های زانو و لگن دارد. شما می توانید با مراجعه به مطب دکتر فرشاد ابوالقاسم زاده برای درمان یا جراحی بورسیت تاندون زانو اقدام کنید.

نوبت آنلاین دکتر فرشاد ابوالقاسم زاده